Monday, September 25, 2006

اين يذهب هذا الرجل طوال السنة ؟؟.... و اين ذهب هذا العام ؟

اصحى يا نايم
اصحى يا نايم
اصحى وحد الدايم
و قول نويت ان بكرة حييت
الشهر صايم
و الفجر قايم
اصحى يا نايم
وحد الرزاق
رمضان كريم

المسحراتى كان بيمر من تحت البيت و انا صغيرة و بمجرد ما اسمع صوت طبلته و هو بينده اسماء كتير و منها كتير مش فى الشارع و اغلبها اسماء ولاد بس بينده و خلاص باسماء كتير اجرى و اقول يمكن يقول اسم حد من بيتنا لكن دايما سؤالى بعد ما يمشى لامى هو بيروح فين باقى السنة تقولى هو بيظهر بس فى رمضان زى حاجات كتير مش بتكون غير فى رمضان زى الفوانيس و الياميش كنت بسكت بس اجابتها كانت مش بترضى فضولى انى اعرف هو بيروح فين ... روحت لجدتى اسالها - الله يرحمها يا رب - قالت هو ده مسحراتى ده ايامنا كان المسحراتى غير كدا كنا بنقف له بالفوانيس فى البلكونات و اول ما يقول اسمنا ننزل جرى وراه بالفوانيس لحد اخر الشارع نصحى باقى الولاد و كان بيقول مواعظ و حكايات مختلفة عن الصفات الوحشة و الكويسة و سالتها هو بيروح فين باقى السنة قالت الله اعلم زمان كان واحد بيعمل كدا بدون مقابل محبة و كسب ثواب و بيشغل طول السنة حاجة تانية لكن اليومين دول_ ده من 10 سنين الحوار ده - اى حد بيخبط عليكى الباب فى العيد و يقول انه المسحراتى و عايز العيدية

السنة دى لسه مش ظهر المسحراتى
و السؤال اصبح .. هو فين راح المسحراتى ؟؟

10 Comments:

Blogger يا مصر اكتب إليكي رسائلي said...

انا كنت بسهر في البلكونة رمضان كله لسببين :
1 ـ بعد الأفطار مباشرة ، كان بيعدي من عندنا راجل بعربية بلح امهات الأصفر الطري ـ رطب العسل ـ صحيح انا كنت بحب الرطب داا ، لأنه بلحه مش عاديه ، تمرة ستنا مريم عليهاالسلام دي يا ناااااس ..المهم ان الراجل دا كان بيربي عندي احساس فوق الوصف بالود والحب .. ليه ؟؟ اقولك ..
الراجل دااا كان البلح بتاعه محفوظ داخل فترينا زجاجية لطيفة مزكرشة مشغولة بألوان السرادق .. وعلى طرف العربة اليد التي يدفعها عم حسانين كلوب زجاجي منور ، وعلى ضوء الكلوب .. تتضح لي ملامح انسان معين في البلكونه المقابلة .. وبس لحد هنا ..
2 ـ المسحراتي ، لأن بقرار من بابا وماما اني انا المسئول عن توريد نوع من الصدقة طوال شهر رمضان ... ولما يمر من تحت البيت بس عندنا كان بينادي اسمي حقيقي .. ويقوله بطرب .. بدأت معاه احس بالطرب وحب الكلمة وموسيقاها .. وانزل السبت ( سلة من الخوص ) مربوطه في الحبل يكون فيها اللي انا موكل بيه لتوريده ، ويمشي وهو بيطبل وينادي اسمي بدعاء وطرب يتراقص عليه قلبي الصغير .. شكرا للذكريات ألف الف الف شكرا

12:46 PM

 
Blogger MAKSOFA said...

كان زمان ايام
كنت فيها طفله
كان رمضان بيجي في الشتاء
وكان الجو بيبقي بارد
قوي
بس
اول ما اسمع صوت المسحراتي
اخرج للبلكونه
علشان اشوفه واسمعه
وانا ميته من البرد
بس كنت باكون سعيده
قوي
علشان ده
من اهم مظاهر
رمضان
وأعتقد
انه
مازال
المسحراتي موجودا في بعض أحياء القاهره
وعموما كل رمضان وانت بصحه وسلامه

2:07 AM

 
Blogger الســـاحر said...

ياخساره كان نفسى اكون اول كومنت علشان اعوض غيابى
معلش على التاخير والله كان فى شويه مشاكل فى الكليه وعدت
وان شاء الله راجع تانى وفى مفاجات كتير يارب تعجبك
وماتزعليش تانى على التاخير
وعلى فكره دا انا اللى بنور لما بخش على الموقع بتاعك

4:43 AM

 
Blogger من القلب said...

يا مصر اكتب اليكى رسائلى
اكيد الانسان المعين ده كان كمان بيستنى عم حسانين :)
و يا بختك بصوت المسحراتى و هو بيطرب باسمك .. كان نفسى ينده بس اسمى :(


مكسوفة
يعنى المسحراتى اختفى عندك كمان ولا لسه بيظهر ؟
و انتى طيبة و بخير يا رب


الساحر
ربنا معاك و تكون حليت المشاكل بتاعت الكلية

و انا مستنة المفاجأت الجميلة بتاعتك
و مفيش زعل بينا اكيد :)

6:32 AM

 
Blogger أجدع واحد في الشارع said...

كل سنه وانتى طيبة
انا كنت بشوف المسحراتي
وسعات كنت بامى معاه
تعلى شوفى الجديد

2:54 PM

 
Anonymous Anonymous said...

المسحراتى عندنا فى المنطقه واحده ست
بتعدى الساعه واحده كل يوم بقالها 8 سنين بالظبط وزوجها كان مسحراتى ولما توفى هى اكملت المسيره بس بتعدى بتدوق على الطبله وتقول رمضان كريم لا اكتر ولا اقل
هى ساكنه فى شقه دور ارضى فى حى تانى خالص وعندها كشك صغير بتسترزق منه باقى ايام السنه

اسف للاطاله بس حبيت اقولك ان الاسئله اللى عندك كانت بتراودنى بس مسبتهاش الا لما حلتها كلها


تحياتى

5:24 PM

 
Blogger من القلب said...

اجدع واحد فى الشارع
كل سنة وانت طيب

جبلاوى
معقول واحدة ست ؟ اول مرة اسمع عن ست بتشتغل مسحراتى !!!
و الله ست جدعة انها تكمل بعد جوزها
يا بختك انك عرفت اجابة الاسئلة بتاعتك
انا ان شاء الله لو شفت المسحراتى هساله و اعرف انا كمان :)

10:07 PM

 
Blogger الســـاحر said...

على فكره انا كتبت قصيده جديده
وياريت تنورى عندى وتقوليلى رايك

7:09 AM

 
Blogger voice of love said...

والله انا كنت بستنى المسحراتى ده كل ليلة
بس فعلا مش بشوفه بقالى سنتين ولا يمكن تلاتة
عموما كل سنة وانتى بألف خير

3:49 PM

 
Blogger من القلب said...

و انتى طيبة وبخير يا رب يا فويس
الظاهرة كدا ان المسحراتى قريب هينقرض
و يبقى بس فى حكاوى الكبار و كتب التراث
الخوف ميفضلش لنا فى الاخر من مظاهر رمضان غير الاكل و المسلسلات و الخيمة الرمضانية :(

12:04 AM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home